Cauzele stresului la locul de muncă: factori psihosociali

Conform unui studiu realizat despre factorii de stres la locul de muncă, volumul mare de sarcini se află pe primul loc și este menționat de 41% dintre cei intervievați. În timp ce oboseala și stresul la locul de muncă provocate din acest motiv pot fi diminuate prin distribuirea eficientă a sarcinilor în echipă și angajarea unui număr mai mare de personal, există, totuși, și alte cauze care provoacă stres în rândul angajaților.

Înainte de a descoperi cele mai eficiente soluții, află care sunt celelalte 4 riscuri psihosociale comune care provoacă stres la locul de muncă:

  1. Lipsa controlului: Sentimentul de a nu avea control asupra muncii sau de a nu putea lua decizii importante poate contribui la stres. Autonomia redusă și micromanagementul pot fi factori declanșatori ai stresului.

  2. Dezechilibru între viața profesională și cea personală: Atunci când angajații nu reușesc să mențină un echilibru între viața profesională și cea personală, pot apărea probleme de stres.

  3. Lipsa recunoașterii meritelor și recompenselor: Angajații care nu se simt valorizați sau recompensați pentru munca lor, pot dezvolta un sentiment crescut de stres care să le influențeze calitatea muncii în timp.

  4. Mediul fizic inadecvat: Nu în cele din urmă, mediul fizic de lucru poate fi și el un factor de stres. Birourile supraaglomerate, lipsa de intimitate și iluminarea necorespunzătoare pot afecta confortul angajaților. Motivul este unul clar: toate acestea creează un mediu fizic inconfortabil care poate perturba concentrarea și performanța, generând astfel un nivel crescut de stres.

👉 Descoperă mai multe despre modul în care spațiul de lucru influențează eficiența și motivarea angajaților!

Echipamentele de lucru învechite, tehnologia depășită sau problemele frecvente care apar în rândul echipamentelor pot duce, de asemenea, la întârzieri în îndeplinirea sarcinilor, provocând astfel frustrare și stres.

Managementul stresului la locul de muncă: 4 strategii pe care să le aplici

Acum că știm care sunt principalii factori de stres organizațional, descoperă ce strategii poți implementa pentru a minimiza sau chiar elimina fiecare factor.

Cum să reduci stresul cauzat de lipsa controlului

Pentru a reduce stresul angajaților provocat de lipsa controlului asupra sarcinilor, este nevoie să le dezvolți abilitățile de decizie și să promovezi autonomia și încrederea. Iată cum poți face asta:

  • Stabilește un cadru clar pentru luarea deciziilor și asigură-te că angajații au resursele necesare pentru a face alegeri informate;

  • Oferă training și susținere pentru dezvoltarea abilităților de luare a deciziilor;

  • Încurajează angajații să participe la procesele decizionale, oferindu-le șansa de a contribui cu idei proprii;

  • Deleagă responsabilități și sarcini angajaților, oferindu-le posibilitatea de a-și gestiona propriile proiecte și activități.

Cum să reduci stresul cauzat de dezechilibrul între viața personală și cea profesională

Promovarea unui echilibru între viața personală și cea profesională a angajaților poate fi realizată cu ușurință atunci când:

  • Oferi opțiuni flexibile de program și mod de lucru hibrid sau de la distanță pentru a permite angajaților să își gestioneze mai bine timpul;

  • Adopți o atitudine deschisă față de nevoile individuale ale angajaților în ceea ce privește programul de lucru;

  • Încurajezi angajații să ia pauze regulate și le pui la dispoziție spații pentru relaxare;

  • Creezi o cultură organizațională care să respecte limitele personale ale angajaților și eviți să soliciți munca peste program în mod constant.

👉 Promovarea unui echilibru între viața personală și cea profesională contribuie la crearea unei culturi organizaționale solide, însă nu este îndeajuns. Descoperă cum poți să construiești o astfel de cultură organizațională și ce beneficii reale îți aduce!

  • Încurajezi comunicarea deschisă cu privire la limitele individuale și oferi sprijin pentru găsirea unui echilibru între viața personală și cea profesională.

Cum să reduci stresul

Cum să reduci stresul cauzat de lipsa recunoașterii și a recompenselor

Lipsa recunoașterii și a recompenselor poate provoca stres în rândul angajaților și îi poate determina să plece din companie. Pentru a evita acest lucru, este important să le acorzi feedback constructiv și regulat și să te asiguri că recompensele oferite sunt tangibile.

Iată, concret, ce poți face în acest sens:

  • Furnizează feedback regulat și constructiv asupra performanțelor angajaților;

  • Evidențiază reușitele și oferă sugestii pentru îmbunătățire, atunci când este cazul, într-un mod pozitiv;

  • Oferă angajaților posibilități de dezvoltare profesională și avansare în cadrul organizației;

  • Discută despre planurile de carieră individuale și sprijină angajații în atingerea obiectivelor lor profesionale;

  • Asigură-te că beneficiile și recompensele oferite sunt percepute ca fiind echitabile și potrivite pentru nevoile și dorințele angajaților tăi;

  • În ceea ce privește recompensele tangibile, poți să te gândești să le oferi angajaților tăi bonusuri, vouchere, asigurări medicale facultative, tichete de masă etc.

👉 Află și mai multe despre cum poți să îți ajuți angajații să fie mai relaxați la birou și să scape de stresul la locul de muncă!.

Cum să reduci stresul cauzat de mediul de lucru inadecvat

În acest caz, soluțiile prezentate pot necesita anumite investiții care, pe termen lung, vor aduce beneficii esențiale companiei, precum: creșterea performanței, atragerea de noi talente și construirea unei imagini puternice pe piața muncii. Iată ce poți face:

  • Realizează o evaluare detaliată a mediului de lucru pentru a identifica factorii care contribuie la stres. Pentru a aduna cele mai potrivite date, colectează feedback de la angajați cu privire la aspecte precum iluminarea, zgomotul, temperatura și confortul scaunelor.

  • Investește în mobilier ergonomic pentru a asigura o poziție corectă a angajaților la birou și pentru a preveni problemele legate de postură.

  • Asigură o dispunere corespunzătoare a birourilor și a altor elemente de mobilier pentru a optimiza spațiul și pentru a oferi fiecărui angajat spațiul personal optim;

  • Asigură-te că iluminarea în birouri este adecvată și nu creează umbre sau reflexii deranjante. Încurajează utilizarea luminii naturale ori de câte ori este posibil și completeaz-o cu lumină artificială bine distribuită;

  • Construiește spații de relaxare în care angajații pot lua pauze și pot scăpa pentru scurt timp de presiunea muncii. Încurajează utilizarea acestor spații pentru a îmbunătăți starea de bine a angajaților.

👉 Alege un spațiu de birouri din dezvoltările One United Properties care au la bază abordarea Live/ Work/ Play pentru a susține un echilibru sănătos între viața personală și cea profesională a angajaților. Acestea oferă zone pentru munca individuală, spații deschise care încurajează colaborarea și zone de relaxare în care angajații își pot lua pauzele necesare pentru a se deconecta de la sarcinile zilnice. Altfel spus, poți să uiți de stresul cauzat de mediul de lucru inadecvat, întrucât angajații vor fi încântați să vină la muncă.

Așa cum ai putut observa în acest articol, managementul stresului la locul de muncă nu este doar o responsabilitate managerială, ci și o investiție strategică în succesul organizațional pe termen lung. Implementarea unor strategii eficiente de management al stresului, precum cele menționate în acest articol, nu numai că va reduce nivelul de tensiune resimțit de angajați, dar va crea și un mediu propice pentru productivitate și creativitate.