Ce este o nișă de piață

Este important pentru orice antreprenor la început de drum să cunoască faptul că, atunci când vorbim despre o nișă de piață, facem referire de fapt la un segment restrâns de businessuri care oferă produse sau servicii care răspund unor anumite nevoi ale clienților țintă.

Caracteristicile unei nișe de piață

  • Definește un segment specific: Așa cum reiese și din definiția nișei de piață, una dintre cele mai importante caracteristici ale sale constă în segmentul specific de consumatori și întreprinderi pe care îl reprezintă;

  • Îndeplinește nevoi specifice. Consumatorii care fac parte dintr-o nișă de piață au nevoi, probleme sau dorințe specifice care pot fi îndeplinite doar de businessurile care fac parte din aceeași nișă;

  • Presupune o concurență mai mică: Spre deosebire de piața globală în care concurența este una acerbă, atunci când vorbim de o nișă de piață, concurența este mai mică, însă mai concentrată din cauza specificului segmentului de piață;

  • Oferă oportunități mari de dezvoltare: Pentru că este concentrată doar pe îndeplinirea unor anumite nevoi, o nișă de piață oferă antreprenorilor ocazia de a identifica și dezvolta produse și servicii specializate pentru a satisface nevoile specifice ale consumatorului din cadrul acestui segment;

👉 Află mai multe despre identificarea oportunitatilor de business: ce factori sa iei in considerare.

  • Permite practicarea unor prețuri mai mari: De obicei, businessurile pot percepe prețuri mai mari pentru produsele sau serviciile lor deoarece, de cele mai multe ori, consumatorii sunt dispuși să plătească mai mult pentru soluțiile care le îndeplinesc în mod eficient nevoile specifice;

  • Permite utilizarea marketingului direcționat pentru dezvoltare: Marketingul și strategiile de promovare ale unui business de nișă sunt direcționate spre a atrage și a fideliza clienții din nișa respectivă, utilizând mesaje și canale de comunicare specifice.

Cum poți să identifici nișa de piață potrivită

Cum poți să identifici nișa de piață potrivită pentru tine

Dacă ești la începutul vieții de antreprenor și nu știi ce afacere este potrivită pentru tine, ei bine, află că o nișă de piață te poate ajuta să identifici care business este mai profitabil. Alegând o anumită nișă de piață, poți să eviți competiția acerbă de pe piața globală și să te concentrezi mai mult pe dezvoltarea de produse și servicii inovatoare, care să îndeplinească nevoile și dorințele consumatorilor din acea nișă.

Cu toate acestea, înainte de a alege o nișă de piață pentru afacerea ta, este important să cercetezi temeinic piața pentru a înțelege cu adevărat nevoile și dorințele consumatorilor. Numai în acest mod poți dezvolta o strategie eficientă de afaceri.

Iată cum poți să identifici o nișă de piață profitabilă:

  1. Studiază piața globală și identifică segmentele de clienți existente și nevoile lor. Mai apoi, cercetează concurența și află care dintre nișele de piață sunt deja suprasaturate și care permit dezvoltarea unui business nou. În această etapă este important să te asiguri că nișa pe care o alegi este suficient de mare pentru a-ți susține afacerea pe termen lung, dar și suficient de specifică pentru a-ți permite să te diferențiezi de concurență.

  2. Odată ce ai identificat nișele care încă permit dezvoltare pe partea de produse și servicii, a sosit momentul să identifici nevoile și dorințele exacte ale clienților care nu sunt îndeplinite complet de produsele și serviciile existente deja pe piață. Pentru a face acest lucru, poți să apelezi la o companie specializată în cercetări de piață, să observi tendințele actuale sau să soliciți feedback de la consumatori prin intermediul canalelor online de comunicare. Conform unui studiu realizat în 2021, 42% dintre afacerile aflate la început de drum au eșuat pentru că nu exista cerere pe piață pentru produsele sau serviciile lor. De aceea, acest pas este important pentru succesul businessului tău.

  3. Acum că ai identificat nișa de piață în care să te dezvolți și nevoile consumatorilor pe care dorești să le îndeplinești prin produsele și serviciile tale, a sosit momentul să definești specificul afacerii tale. Cel mai potrivit mod de a face acest lucru este realizarea unui plan de afaceri. Acesta ar trebui să includă informații despre domeniul tău de activitate, grupul țintă de clienți căruia te adresezi, dar și detalii despre portofoliul de produse și servicii pe care le vei oferi consumatorilor.

Exemple de nișe de piață și produse de nișă

Iată câteva exemple de nișe de piață și produse de nișă care să te inspire în dezvoltarea businessului tău:

  • Dezvoltare personală: Aici poți să vii cu diverse soluții pentru cei care sunt interesați de dezvoltarea unor abilități și de atingerea anumitor obiective în viață. Câteva exemple de produse de nișă potrivite sunt: cursurile pentru gestionarea stresului, cursuri de leadership sau cele pentru dezvoltarea abilităților de comunicare;

  • Îngrijire personală: Aici există mai multe oportunități pe care le poți explora, de la produse de nișă cu ingrediente bio, până la metode sustenabile de întreținere;

  • Influencer marketing: Această nișă se află într-o dezvoltare continuă și a luat amploare în special în ultimii ani, așa că ai putea să profiți de acest lucru și să aduci pe piață soluții eficiente de promovare prin intermediul influencerilor online.

Cum poți dezvolta o afacere de nișă pe un segment de piață, dacă nu există unul

În cazul în care după studierea pieței ți-ai dat seama că nu există o nișă de piață care să se potrivească cu produsele și serviciile pe care dorești să le dezvolți, ai posibilitatea să dezvolți tu o nișă de piață. Deși acest lucru poate fi riscant și complicat, aduce cu sine oportunitatea de a fi primul pe piață care oferă anumite produse și servicii specifice. Astfel, vei obține timp suficient să îți construiești o imagine solidă a brandului, chiar dacă vor urma și alte businessuri care să pătrundă în nișa de piață pe care ai construit-o.

👉 Pentru a susține imaginea puternică a businessului tău, alege un spațiu de birouri în One Cotroceni Park din București – o dezvoltare sustenabilă concepută urmărind abordarea Live/Work/Play. Acest lucru înseamnă că ai oportunitatea de a promova un stil de viață modern și sustenabil pentru angajații tăi, timp în care le pui la dispoziție și facilități integrate, aflate chiar în incinta ansamblului, precum restaurante, spații comerciale unde își pot face cumpărăturile, centru de sport sau cafenele.

Iată, concret, cum poți să dezvolți o nișă de piață în 5 pași, dacă nu există una:

  1. Identifică o nevoie sau o problemă nesatisfăcută într-un anumit domeniu sau industrie și stabilește clar care este publicul țintă căruia dorești să te adresezi;

  2. Creează produse sau servicii care să răspundă eficient nevoilor sau problemelor publicului tău țintă;

  3. Planifică o strategie de marketing prin identificarea canalelor de comunicare potrivite pentru a atrage atenția asupra brandului tău;

👉 Descoperă mai multe detalii despre cum poti sa definesti o strategie de brand.

  1. Construiește-ți o reputație și axează-te pe menținerea loialității clienților tăi. Este bine să pui accent pe beneficiile și rezultatele pe care clienții le pot obține prin utilizarea produselor sau serviciilor pe care le oferi;

  2. Investește continuu în dezvoltarea și îmbunătățirea produselor și serviciilor tale pentru a menține activ interesul consumatorilor și pentru a preîntâmpina nevoile acestora, astfel încât să îți construiești în mod constant un avantaj competitiv.

Așa cum ai putut observa pe parcursul acestui articol, deși identificarea unei nișe de piață nu este un proces ușor, îți poate aduce beneficii substanțiale încă de la început. Așa că, folosește-te de toate informațiile pe care le ai la dispoziție pentru a identifica nișa de piață potrivită pentru businessul tău, astfel încât să te bucuri de o afacere de nișă sustenabilă pe termen lung.

Sursă foto: One.ro, Shutterstock.com.