Ce este mixul de marketing și de ce e important pentru o afacere

Mixul de marketing este un set de instrumente pe care antreprenorii îl folosesc pentru a-și vinde produsele și serviciile pe piață. Pe lângă că este factorul principal care stă la baza unei strategii de promovare și vânzare, mixul de marketing este important și pentru că:

  • Oferă o structură pentru gestionarea și alocarea eficientă a resurselor pentru creșterea rentabilității afacerii;

  • Contribuie la definirea și comunicarea identității brandului care să te diferențieze de concurență;

  • Ajută la îndeplinirea nevoilor și așteptărilor clienților prin ajustări de strategie.

👉Ajustările de strategie pot fi implementate cu succes atunci când depășești reticența la schimbare. Află cum poti face asta cu ajutorul managementului schimbarii.

Toate aceste avantaje sunt posibile prin intermediul celor 4 elemente cheie ale mixului de marketing, fiecare dintre ele reprezentând o dimensiune distinctă a acestui concept.

Elementele mixului de marketing: cei 4 P

  1. Produsul – bunurile sau serviciile comercializate de un business, împreună cu design-ul, calitatea, ambalajul și alte atribute.

  2. Prețul – politica de prețuri a companiei. Acest aspect include stabilirea prețurilor de vânzare, ofertele speciale etc.

  3. Plasarea – modul în care produsele sau serviciile sunt plasate pe piață pentru a ajunge la clienți. Acest element include canalele de distribuție, logistica, stocarea, gestionarea inventarului etc.

  4. Promovarea – activitățile de promovare a produselor sau serviciilor, cum ar fi publicitatea online și offline, relațiile publice și alte instrumente de comunicare cu clienții.

Pe lângă cei patru P tradiționali, mixul de marketing a fost extins și în alte dimensiuni, astfel încât să reflecte schimbările mediului de afaceri și evoluțiile apărute în comportamentul consumatorului. Așadar, iată alte 3 elemente de care să ții cont în strategia ta de marketing:

  1. Oamenii – experiența generală a consumatorilor în interacțiunea cu angajații unei companii.

  2. Procesele – modul în care sunt gestionate și implementate procesele interne și operațiunile care susțin oferirea produselor sau serviciilor către clienți.

  3. Dovada fizică – element aplicabil atât în cazul produselor, cât și a serviciilor. Pentru produse, dovada fizică poate face referire la aspectul produsului și calitatea ambalajului. Atunci când vorbim despre servicii B2B (business-to-business), acest element se poate referi la orice element tangibil care susține oferta, cum ar fi logo-ul brandului, sediul fizic sau alte aspecte materiale care influențează percepția clienților și a partenerilor de afaceri.

👉 Susține imaginea puternică a businessului tău prin alegerea unui spațiu de birouri în One Cotroceni Park – cea mai mare dezvoltare de regenerare urbană din centrul Bucureștiului. A primit certificarea LEED V4 Platinum, care atestă succesul în proiectarea, construcția și operarea clădirilor sustenabile și certificarea WELL Health & Safety, care arată grija față de siguranța angajaților.

Factori care influențează mixul de marketing

Factori care influențează mixul de marketing

Mixul de marketing este o strategie care trebuie monitorizată și ajustată constant, în funcție de evoluția anumitor factori externi. Iată care sunt aceștia:

  • Schimbările în Comportamentul Consumatorilor: Prețul unui produs, plasarea și strategiile de promovare trebuie să țină cont de modificările comportamentului consumatorului. De exemplu, atunci când apare un nouă platformă social media pe care este prezent publicul țintă al brandului tău, asigură-te că și businessul tău are o pagină pe platforma respectivă, care să-l reprezinte.

  • Noi reglementări legislative: Schimbările legislative pot influența anumite elemente ale mixului de marketing, cum ar fi strategia de prețuri. De exemplu, creșterea TVA-ului sau a impozitelor aferente persoanelor juridice pot afecta strategiile de prețuri ale businessului.

  • Cultură și valori Sociale: Schimbările culturale și sociale pot afecta modul în care produsele sau serviciile oferite sunt percepute. De exemplu, tendința spre un stil de viață sănătos și sustenabil poate să determine consumatorii să renunțe la produse care conțin aditivi artificiali, în favoarea unor produse mai sănătoase și chiar mai scumpe. Conform unui studiu realizat de PwC, 53% dintre consumatori sunt dispuși să plătească între 6-10% mai mult pentru un produs sustenabil.

  • Feedbackul clienților: Reacțiile clienților și feedbackul constant pot oferi informații valoroase, care să determine ajustări ale mixului de marketing. De exemplu, în cazul unor comentarii referitoare la calitatea anumitei game de produse, ar putea fi nevoie de analize și îmbunătățire a calității.

Analiza mixului de marketing pentru dezvoltarea businessului: studiu de caz

În continuare, îți vom prezenta un studiu de caz fictiv pe care îl poți folosi ca sursă de inspirație pentru dezvoltarea businessului tău.

Context: O companie care activează în domeniul tehnologiei și produce dispozitive inteligente pentru casă (smart home) se confruntă cu schimbări semnificative în comportamentul consumatorilor. Aceste schimbări sunt determinate de interesul crescut pentru eficiența energetică și securitatea locuinței. Concret, consumatorii își doresc o locuință sigură și eficientă energetic, așa că au nevoie de soluții inteligente în acest sens.

Ce ajustări ale mixului de marketing pot fi făcute în acest sens:

  • Produs (primul element al mixului de marketing): În acest caz, poate fi lansat un sistem integrat care permite consumatorilor să monitorizeze și să controleze securitatea și eficiența energetică folosind o singură platformă, chiar și de pe telefonul mobil.

  • Preț (al doilea element al mixului de marketing): Reducerea prețurilor la anumite dispozitive pentru a face tehnologia smart home mai accesibilă și atrăgătoare pentru un segment mai larg de consumatori.

  • Plasare (al treilea element al mixului de marketing): Extinderea canalelor de distribuție pentru a atinge un public mai larg. De exemplu, colaborarea cu retaileri online și offline, inclusiv cu magazine specializate în produse pentru casă, ar putea facilita accesul la produsele comercializate.

  • Promovare (al patrulea element al mixului de marketing): Promovarea avantajelor legate de securitate și eficiență energetică și educarea unui public suplimentar, care încă nu acordă atenție acestor aspecte. Acest lucru poate fi realizat prin lansarea unei campanii de marketing digital focalizate pe mediile de comunicare preferate de consumatori, evidențiind beneficiile securității și economisirii de energie.

Acestea sunt ajustările necesare celor 4 P ai mixului de marketing, însă nu trebuie să uităm că, pe lângă aceste elemente, mai există și oamenii, procesele și dovezile fizice care trebuie modificate în consecință. Așadar:

  • Oameni: Odată cu lansarea dispozitivelor care îndeplinesc noile nevoi ale consumatorilor, trebuie instruit și personalul pentru a oferi consultanță cu privire la tehnologia smart home. Așadar, o soluție potrivită ar putea fi formarea unei echipe de vânzări eficiente, care să explice consumatorilor cum pot beneficia de tehnologia smart home în contextul securității și al eficienței energetice.

👉 Eficiența angajaților nu ține numai de pregătirea profesională și de sesiunile de training oferite, ci poate fi influențată și de spațiul fizic de lucru. Afla cum!

  • Procesele: Pentru promovarea sustenabilității, și procesele interne pot suferi modificări, cum ar fi: înlocuirea componentelor non-durabile ale dispozitivelor smart cu materiale reciclabile și selectarea furnizorilor care respectă standardele etice și sustenabile.

👉 Află ce înseamnă, mai exact, etica in afaceri și de ce este importantă pentru un business sustenabil!

  • Dovada fizică: Nu în ultimul rând, ar putea fi necesară și îmbunătățirea aspectului estetic al dispozitivelor smart home, astfel încât să se integreze în decorul locuințelor.

Toate aceste ajustări ale mixului de marketing reflectă o adaptare strategică la schimbările în comportamentul consumatorilor. Împlementându-le, compania răspunde eficient la nevoile și prioritățile emergente ale clienților, consolidându-și astfel poziția pe piață.

Trenduri de marketing în 2024

Trenduri de marketing în 2024

Anul 2024 vine cu noi tendințe care pot fi folosite în mixul de marketing, astfel încât rezultatele obținute să fie unele remarcabile. Iată câteva dintre cele mai dominante tendințe, conform Forbes:

  • Automatizarea marketingului cu ajutorul Inteligenței Artificiale (AI): Chatbot-urile, optimizarea căutării vocale și analiza predictivă vor deveni din ce în ce mai răspândite în rândul magazinelor online. Cu toate acestea, ca antreprenor, este important să eviți să te bazezi exclusiv pe strategii de automatizare AI și să menții un echilibru între resursa umană și inteligența artificială prin intermediul celui de-al cincilea element al mixului de marketing: oamenii.

  • Realitatea Virtuală (VR) și Realitatea Augmentată (AR): Acestea pot fi integrate în experiența online de cumpărare. De exemplu, atunci când un utilizator are o intenție de cumpărare, cu ajutorul VR și AR, acesta ar putea proba produsul respectiv virtual, din confortul casei, lucru care ar facilita achiziția. Acest trend poate fi implementat cu ajutorul celui de-al treilea element al mixului de marketing, și anume plasarea produselor.

  • Video marketing: Videoclipurile scurte, transmisiunile live pe diferite platforme social media și conținutul interactiv devin din ce în ce mai importante în marketingul video. Companiile care utilizează eficient aceste tendințe vor avea un avantaj competitiv și vor reuși să-și transmită mesajele de brand într-un mod captivant și dinamic. Nu uita să ții cont de această tendință atunci când ajustezi strategia pentru cel de-al patrulea element al mixului de marketing: promovarea.

Concluzionând, indiferent de domeniul în care activează businessul tău, poți adapta aceste soluții astfel încât să se potrivească specificului afacerii tale. Important este să pornești de la factorii care influențează elementele mixului de marketing, iar apoi să aduci schimbările necesare fiecărui element în parte, ținând cont de tendințe.

Surse foto: Shutterstock, Shutterstock, Shutterstock.