Ce este amprenta de carbon și cum poate fi redusă
Călătoriile cu mașina, o nouă pereche de pantofi sau o masă la restaurant, fiecare acțiune de acest fel înseamnă emisii de CO2 și alte gaze cu efect de seră. Cumulate, reprezintă amprenta de carbon. Mai multe țări, companii și instituții s-au angajat să reducă amprenta de carbon, iar UE a stabilit ca obiectiv Europa Neutră din punct de vedere al impactului asupra mediului până în anul 2050.
Totodată, ONU face estimări mai puțin optimiste legate de viitorul apropiat. Până în 2030 numărul locuitorilor planetei va crește cu 35% și în același timp va fi nevoie de o cantitate cu până la 40% mai mare de apă și de aproximativ 50% mai multă energie electrică.
Pentru ca viitoarele generații să aibă resursele necesare pentru a duce un trai sănătos este necesar să adoptăm o viziune sustenabilă atât pe termen scurt, cât și pe termen lung.
Totuși, ce înseamnă amprenta de carbon? Poți afla în continuare mai multe informații despre amprenta de carbon și ce măsuri poți lua la nivel individual și de companie pentru a reduce amprenta de carbon. Încheiem apoi articolul cu o serie de măsuri luate de industria imobiliară pentru a reduce amprenta de carbon.
- Ce este amprenta de carbon
- Ce contribuie la dezvoltarea amprentei de carbon
- De ce este important să știi despre efectele amprentei de carbon
- Cum poți contribui la reducerea amprentei de carbon
- Metode folosite de industria imobiliară pentru a reduce amprenta de carbon
Ce este amprenta de carbon
Amprenta de carbon este un indicator care măsoară impactul activităților umane asupra mediului. Acest indicator poate fi aplicat unei persoane, prin activitățile pe care le întreprinde, unei firme sau unui teritoriu.
Impactul asupra mediului este exprimat în echivalentul în dioxid de carbon (CO2) pentru a simplifica lucrurile și pentru a pune în perspectivă efectele pe care le avem asupra planetei.
Ce cantitate de carbon este emisă pentru a fabrica o cămașă sau un smartphone? Acest lucru depinde de alegerile legate de producție și consum.
Să luăm un exemplu elocvent. Dacă alegi să călătorești cu avionul, cantitatea de emisii de carbon este de aproximativ 285 de grame. Prin comparație, emisia de carbon dacă mergi cu mașina este de 104 grame, 21 de grame pentru o plimbare cu bicicleta și 14 grame pentru un drum cu trenul.
Lucrurile stau asemănător în cazul consumului de carne (pui, porc, pește etc.) sau al alegerii unui tip de costum; în acest ultim exemplu, amprenta de carbon depinde de modul de cultivare a fibrelor folosite, calitatea materialului, condițiile de manufactură etc.
Amprenta de carbon vs amprenta ecologică
Termenul de amprentă de carbon este deseori confundat cu amprenta ecologică. Aceasta din urmă acoperă un spectru mai larg, iar emisiile de carbon reprezintă doar o componentă.
Amprenta ecologică se exprimă în funcție de suprafața de teren productiv necesară pentru a produce anumite bunuri și servicii, dar și de tipul, calitatea și cantitatea de deșeuri rezultate. Valorile sale variază de la o țară la alta, dar și de la un oraș la altul, deoarece depinde mult de stilul de viață.
Ce contribuie la dezvoltarea amprentei de carbon
Amprenta de carbon a mijloacelor de transport reprezintă cea mai mare parte a impactului emisiilor de carbon. Vorbim de 1-2 tone de emisii pe an. Traficul rutier reprezintă 80% din emisiile de carbon, urmat de traficul aerian (15%). Iată care sunt restul factorilor care contribuie la creșterea amprentei de carbon:
Viața casnică – se generează carbon prin încălzirea locuinței, prin folosirea gazului și a electricității, prin tratarea apei sau renovarea locuințelor vechi. Inclusiv prin renovarea locuințelor și a clădirilor de birouri poate crește sustenabilitatea lor potrivit unui studiu publicat în jurnalul științific Sustainability;
Bunuri și servicii – echipamentele electronice, consolele de joc, electrocasnicele, folosirea internetului, îmbrăcămintea etc. își spun și ele cuvântul asupra amprentei de carbon. Pentru a produce dispozitive electronice este necesar să se extragă o cantitate semnificativă de minerale sau metale rare. Doar în anul 2015, peste 2% din emisiile de carbon au fost asociate centrelor de date;
Consumul de alimente – reprezintă peste o tonă de carbon pe cap de locuitor pe an. În general, procesarea și prepararea proteinelor din carne reprezintă cel mai mare producător de emisii de carbon. Pentru a obține un singur kilogram de carne de vită sunt necesare 290 kg de carbon. Producția scade la 50 kg de carbon în cazul cărnii de pui, porc sau pentru ouă.
De ce este important să știi despre efectele amprentei de carbon
Suntem aproximativ șapte miliarde de oameni în lume și consumăm în proporții variabile din resursele planetei. Conform previziunilor ONU, populația lumii va ajunge la peste 11 miliarde în anul 2100. Mai mulți oameni înseamnă că vor fi mai multe emisii de carbon și mai puțin resurse.
O producție în creștere de emisii de carbon și de gaze cu efect de seră va contribui la încălzirea globală și va accelera schimbările climatice. În lipsa unor schimbări majore în întreaga lume, va crește nivelul oceanelor, iar unele zone ale planetei vor deveni deșertificate.
La nivelul unei companii, preocuparea pentru amprenta de carbon și protejarea mediului oferă avantaj competitiv, te face atractiv pe piața forței de muncă, te ajută să cheltui mai puțin și mai bine și chiar să obții noi surse de finanțare pentru activități sustenabile.
De asemenea, conform unui raport Nielsen, 55% din consumatori sunt dispuși să plătească mai mult pe produse dacă producătorul au un impact pozitiv asupra mediului.
Cum poți contribui la reducerea amprentei de carbon
Există mai multe măsuri pe care le poți lua pentru a reduce amprenta de carbon. Vom discuta mai întâi despre ce poți face la nivel individual, iar mai apoi la nivel de companie.
Ce poți face pentru a reduce amprenta de carbon
Odată ce ai înțeles ce înseamnă amprenta de carbon, poți lua măsuri pentru a limita impactul consumului tău asupra mediului. Pe termen lung, schimbările, chiar și cele care par mici, legate de hrană, transport, îmbrăcăminte, deșeuri etc. vor face diferența. Mai jos sunt câteva strategii de a reduce amprenta de carbon, grupate pe categorii.
Hrană
Pentru a reduce amprenta de carbon legată de consumul alimentar este indicat să:
Mănânci alimente cât mai puțin procesate – alege fructe și legume proaspete, cereale integrale și leguminoase (fasole, linte, năut etc). Carnea și lactatele produc o cantitate semnificativă de carbon, în special din procesul de producție și procesare. Poți rezerva o zi din săptămână fără carne;
Alege alimente locale, organice și de sezon – transportul alimentelor de la colțul celălalt al lumii, pe vapor, avion sau camion, folosește resurse. În plus, alimentele necesită anumite temperaturi pentru a-și păstra proprietățile;
Cumpără alimente en-gros, preferabil evitând pungi de plastic și folosind containere reutilizabile;
Evită să arunci alimente, prin planificarea meselor, congelarea porțiilor și refolosirea legumelor/ fructelor/ cărnii rămase;
Realizează compost din resturile organice rămase, dacă este posibil.
Haine
Alege să te îmbraci smart. Astfel, vei avea ținute de calitate și vei proteja mediul. Mai jos sunt câteva recomandări:
Evită să cumperi haine fast fashion – deși ieftine și trendy pe moment, se demodează repede și nu sunt de calitate. Mai mult, odată aruncate, se descompun și produc metan care ajunge în atmosferă. De asemenea, majoritatea hainelor de acest fel provine din Asia, deci, va exista o amprentă de carbon și pentru transportul lor. Alege, în schimb, haine de calitate, eventual produse local și semnate de designeri români;
Cumpără haine vintage, vinde hainele pe care nu le mai porți și/ sau transformă hainele în accesorii și altfel de obiecte utile.
Cumpărături
Cumpărăturile reprezintă pentru mulți o formă de terapie, însă poate fi dăunătoare nu doar buzunarului, ci și mediului. Vezi câteva recomandări pentru a face cumpărături smart:
Cumpără mai puțin. Poți chiar opta pentru piese vintage de mobilier sau produse din materiale reciclabile;
Limitează folosirea de plastic și ia cu tine plasele, eventual unele din materiale organice sau reciclabile, la cumpărături;
Evită produsele ambalate excesiv;
Dacă ești în căutarea unui nou computer, optează pentru un laptop în locul desktopului. Acesta consumă mai puțină energie și operează la fel de bine;
Când ești în căutarea de electrocasnice sau echipamente pentru birou, alege produse cu un consum energetic redus;
Cumpără de la producători locali preocupați de mediu și de sustenabilitate.
Acasă
Un pas important pentru a avea grijă de mediu este să alegi să locuiești într-o locuinta realizată din materiale sustenabile și cu o amprentă redusă asupra mediului. Mai jos sunt alte sfaturi pentru a reduce amprenta de carbon de acasă:
Identifică consumatorii de energie din casă. Astfel, vei ști unde se consumă energie și vei putea lua măsuri pentru un consum mai eficient;
Reciclează plasticul, hârtia și sticla;
Schimbă becurile clasice cu varianta LED. Acestea costă mai mult, însă folosesc un sfert din energie și au o durată de viață de 25 de ori mai mare;
Scoate din priză electrocasnicele, încărcătoarele și alte dispozitive atunci când nu le folosești;
Instalează un cap de duș cu presiunea reglabilă. De asemenea, poți decide să faci dușuri scurte, de 5-10 minute;
Oprește apa când te speli pe dinți;
Redu temperatura termostatului în sezonul rece și folosește mai rar aerul condiționat vara.
În contextul încălzirii globale, răcirea clădirilor rămâne un subiect fierbinte, mai ales în contextul în care folosirea regulată a aparatelor de aer condiționat crește amprenta de carbon. Cercetările încă sunt la început însă rezultatele preliminare par promițătoare. O echipă de oameni de știință de la University of New South Wales din Australia a analizat un sistem inovativ de răcire a clădirilor rezidențiale și a spațiilor comerciale.
Aceștia propun instalarea de panouri fotovoltaice care să pre-răcească clădirile cu puțin timp ca acestea să necesite răcirea (de exemplu, înaintea începerii zilei de muncă). În mod tradițional, sistemul de aer condiționat pornea cu 2-3 ore înainte de programul de lucru. Acest lucru se traduce printr-un consum ridicat de energie electrică și, în consecință, o amprentă mai mare de carbon.
Prin folosirea panourilor fotovoltaice pentru pre-răcire se economisește o cantitate semnificativă de energie. Mai mult, dacă energia produsă pentru răcire este produsă cu o zi înainte de a fi folosită, se reduce și necesitatea de a folosi excesiv aerul condiționat în timpul programului. Rezultatele acestui studiu au fost publicate în jurnalul științific Energy and Buldings în august 2022.
Transport
Spuneam mai sus că transportul reprezintă cel mai mare producător de carbon. Implementarea unor schimbări poate ajuta la reducerea amprentei de carbon. Mai jos sunt câteva dintre ele:
Condu mai rar – mergi pe jos, ia transportul în comun, mergi alături de alți colegi, cu trotineta electrică sau cu bicicleta. Aceste schimbări reduc emisiile de carbon și contribuie la decongestionarea traficului;
Folosește aplicații de GPS pentru a evita blocarea în trafic;
Limitează folosirea aerului condiționat în mașină;
Dacă ești în căutarea unei mașini noi, poți alege un model hibrid sau un autoturism electric;
Evită să zbori pentru distanțe scurte. În acest caz, călătoria cu mașina reprezintă o alegere mai bună deoarece produce mai puțin carbon.
Ce poate face compania ta pentru a reduce amprenta de carbon
Inclusiv la nivel de companie poți lua măsuri pentru a reduce amprenta de carbon. Mai jos sunt câteva recomandări pentru o clădire de birouri sustenabilă cu o amprentă de carbon minimă:
Redu consumul de energie electrică – în general, energia electrică reprezintă aproximativ jumătate din amprenta de carbon a unei companii. Prin implementarea unor măsuri de a reduce consumul, vei plăti mai puțin la facturi și vei reduce din amprenta de carbon a companiei. Instalează becuri economice, folosește sisteme electrice smart și chiar transferă hostingul spre o companie orientată spre sustenabilitate;
Elimină obiectele de plastic de unică folosință – renunță la paie, pahare și ambalaje de unică folosință. Optează, în schimb, pentru produse refolosibile;
Reciclează – prin reciclare faci un pas mare în față pentru a reduce amprenta de carbon a companiei. Reciclarea unei singure cutii de aluminiu poate economisi energia necesară pentru funcționarea unui computer timp de o oră. Prin reciclarea unei tone de hârtie poți salva 17 copaci de la defrișare;
Apelează la furnizori care implementează practici sustenabile – nu este suficient ca tu să iei măsuri pentru a reduce amprenta de carbon. Ar trebui să te interesezi și să alegi furnizori care protejează mediul;
Înlocuiește ședințele fizice cu întâlniri online – există o sumedenie de platforme care ajută companiile să se conecteze cu partenerii de business. Înlocuiește drumurile lungi pentru a ajunge la evenimente business cu prezentări online. Astfel, vei reduce amprenta de carbon și vei economi din bugetul aferent călătoriilor de afaceri;
Alege un sistem smart de încălzire și răcire a companiei sau fabricii - multe companii sunt surse de poluare cu CO2 deoarece au un sistem ineficient de încălzire/ răcire și iluminat. Folosind tehnologia modernă, poți reduce amprenta de carbon. O cercetare interesantă în acest sens a apărut în publicația Nano Research Energy. Potrivit acestui studiu amoniacul va putea fi folosit pe viitor pe post de combustibil auto și nu numai dar și pentru depozitarea energiei;
Mută compania într-o cladire care a implementat tehnologii și modalități de a reduce amprenta de carbon.
Metode folosite de industria imobiliară pentru a reduce amprenta de carbon
One United Properties a depus eforturi semnificative pentru a asigura sustenabilitatea clădirilor rezidențiale, de birouri și a spațiilor comerciale. Mai jos sunt câteva metode prin care se poate reduce amprenta de carbon:
Alegerea de soluții energetice inovative, precum sisteme geoexchange, pentru a avea clădiri independente energetic. Cel puțin 30% din energie provine din surse regenerabile;
Promovarea de structuri moderne, accesibile și comunitare – infrastructura construită aduce beneficii întregului cartier, încurajând mersul, plimbările cu bicicleta sau trotineta electrică;
Folosirea de materiale de calitate, rezistente în timp – de asemenea, se fac investiții pentru sisteme inovative de management al energiei, apei și canalizării, atât în faza de construire, cât și după livrare;
Implementarea de soluții care reduc emisiile de carbon și optimizează managementul apei după folosire;
Construirea de clădiri cu impact minim asupra mediului, situate în zone sigure și verzi. One United Properties se implică în proiecte de renovare a clădirilor istorice și readucere a acestora în circuitul public;
Promovarea locurilor de muncă aproape de casă și reducerea amprentei de carbon cauzată de transportul cu mașina;
Încurajarea „orașului de 15 minute” – adică introducerea conceptului conform căruia pe o rază de 15 minute de mers sau pedalat ai acces la infrastructură pentru job, activitate fizică, educație, sănătate, recreere și cumpărături, inclusiv transport public. La acestea se adaugă pistele de biciclete și stațiile de încărcare pentru mașini electrice. Potrivit unui raport publicat în august 2022, încurajarea ecomobilității sprijină dezvoltarea urbană sustenabilă.
Informarea despre amprenta de carbon este un pas important pentru a lua măsuri în privința mediului, atât la nivelul locuinței, cât și pentru companie. Depinde de fiecare dintre noi să facem schimbări pentru a reduce amprenta de carbon.
Sursa foto: Shutterstock